skivtoppen

Ibland köper jag skivor för en femma eller så, som jag inte vet hur de låter. Här skriver jag om de bästa.

måndag, februari 20, 2006

Videovision - Klockorna Har Tystnat i Notre Dame

Videovision
"Klockorna Har Tystnat I Notre Dame"
Singel, 1981
MYLABEL

Det krävs nog ett lokalband från en svensk småstad för att kunna göra en produktion som är så tidstypisk som den här, utan att vara överdrivet klyschig eller överdimentionerad. Om vi börjar med det första intryck man får: bandnamnet och titeln. Videon var årets julklapp och stod fortfarande för något futuriskt och tekniskt framstående. Videovision är så himla mycket landsbygd. Hade det inte varit ett band så hade det varit namnet på något oberoende hyrvideobolag som nån lycksökare startat på västgötaslätten 1980.
Titeln "Klockorna Har Tystnat i Notre Dame" är precis vad du tror. En låt om att det moderna samhället håller på att kväva det gamla. Datorer och kärnkraft är bovarna. Både musikaliskt och textmässigt är Videovision en inte helt oäven svensk variant av engelska New Musik, och även om klyschorna staplades på höjd där med så blir det tydligare och med komiskt på svenska.
Videovision kom från Halmstad, men trots att jag växte upp där så hade jag ingen aning om dem förrän tills för några år sedan när jag hittade den här singeln.
Den gavs ut på skivetiketten Mylabel, som drevs av Johan Langer, en skivbranschkille som på 80-talet bland annat skrev en bok om hur man tog sig fram i branschen. 1982 fick han lite mer ruljans på sin verksamhet när han låg bakom lanseringen av Chattanooga ("Hallå Hela Pressen"), som även de kom från Halmstad. Jag blir inte riktigt klok på om hela verksamheten var baserad där, men jag tror inte det. Jag borde nog hört talas om det i så fall.

14 Comments:

Blogger peter said...

På tal om gamla svenska låtar. Vad säger du om t ex Seppuku "Assignment France" (http://web.telia.com/~u46307333/mp3/02AssignmentFrance.mp3)
eller Magic "Vi Drar på Disco". Du kanske tom har nån information om vilka som egentligen låg bakom Magic?

måndag, 20 februari, 2006  
Blogger R said...

Jag får inte länken till mp3:an att funka, men posta den gärna igen. Jag har inte hört den och är väldigt nyfiken.

Jag har funderat på att ta med Magic-låten här, för den är ju nån slags fynd sådär, men är lite rädd att det blir för mycket buskis om jag lägger upp en massa kultskivor istället för sånt som jag verkligen tycker är bra.

Historien bakom den är värd att berätta dock. Magic kom från Järfälla och var en paniksigning från Bert Karlsson som vill ha ett eget Factory/Attack/Magnum Bonum i sitt stall. Det blev bara en singel vad jag vet.

måndag, 20 februari, 2006  
Blogger peter said...

Oj, vart nog för lång adress. Men kolla på deras sida:
http://web.telia.com/~u46307333/index.html.htm
Tydliga Indochine-komplex :)

Ja iofs...lite väl buskis är den nog. Texten talade nog dock till mången rebellisk ungdom när det begav sig.

Laddade hem en annan gammal klassiker idag också. Tone Set - Calibrate. "Living in another land" och särskilt "Life Is Busy" är ju verkligen jättebra. Inte svenskt iofs.

tisdag, 21 februari, 2006  
Blogger peter said...

Om du inte hört Tone Set så hittade jag precis de båda låtarna på en annan blog här:
http://nb1.be/index.php?id=87

tisdag, 21 februari, 2006  
Blogger R said...

Åh, vad härliga Seppuku var. Jag hade inte ens hört talas om dem innan, men den där singeln utgår jag från att man inte springer på i femkronorsbackarna. Eller jo, kanske förresten. Det är ju det fina med skivbörserna som bara kan 60-talet och bakåt.

tisdag, 21 februari, 2006  
Blogger R said...

Och ja, dom hade nog hört Indochine på "Assignment France". Åh det är så härligt med skamlösa kopior av den sorten.

Tone Set låter också jättebra. Tack för tipset! Dom låter väldigt demo vilket bara är ett bra. Jag gillar det enkla i syntpopdemos från 80-talet. T ex så hittade jag tidiga demos med Alphaville nånstans, och det lät grymt bra.

Har du hört "Felicita" med Deux? Den är nog högst på min lista över singlar jag letar efter, och är lite i samma genre som Tone Set.

tisdag, 21 februari, 2006  
Blogger peter said...

Nej. Deux känner jag inte igen alls måste jag erkänna. Finns det för lyssning någonstans?

OMDs demos är ju t ex jättebra också.

tisdag, 21 februari, 2006  
Anonymous Anonym said...

den här låten var hur bra som helst.

torsdag, 23 februari, 2006  
Anonymous Anonym said...

deux släppte åtminstonde två singlar som är fullständigt lysande synthpop. Låter lite som Stahlnetz. ;)

torsdag, 01 juni, 2006  
Anonymous Anonym said...

Angående "Videovision - Klockorna Har Tystnat i Notre Dame" Jag kan faktiskt komplettera den utmärkta analysen med lite mer fakta. Jag var som nybliven medlem (keybord) i Videovision nämligen med på inspelningen av den här singeln. Singeln producerades faktiskt av Magnus Uggla och till vår hjälp med synth och klockspel hade vi även Anders "Henkan" Henriksson som sedan 1977 samarbetat en hel del med Uggla.
Namnet Videovision (klockren analys av namnet :) kom faktiskt till p g a att Johan Langer tyckte att vi behövde ett "fräckare" namn. Innan namnbytet hette vi Seglarvattnet. Singeln blev väl inte någon hit, men spelades flitigt av Kjell Alinge i P3 och vi hade en stor fan i Mats Olsson på Expressen. Bandet splittrades tyvärr ngt år efter detta och största orsaken var väl att vi var så "lama" live... Några fler inspelningsäventyr blev det alltså inte. Det var jäkligt roligt att hitta detta här om singeln - tack Daniel! Ngn gång då och då plockas allt mitt ex fram för en liten nostalgitripp. Kanske dags för en remix ;)
Hälsn/Johan
fd medl i Videovision

torsdag, 06 september, 2007  
Anonymous Anonym said...

Hej Roger, du har alldeles rätt om Magic från Järfälla, panik var rätta ordet. Spelade själv gitarr i bandet då det begav sig, kul att hitta den på nätet efter snart 30 år :) / hälsn Håkan

söndag, 14 oktober, 2007  
Anonymous Anonym said...

Ingen som kan länka en mp3 till Klockorna.Hörde den för hundra år sen på standen på ibiza och den har etsat sej fast sen dess.Först nu jag har hittat vad den egentligen hette och vem gruppen var /P

tisdag, 25 mars, 2008  
Anonymous Tutte said...

Läste din kommentar Johan angående inspelningen av singeln. Låten är faktist jävligt bra, kanske skulle varit en annan produktion. Har själv ingen mail, men du kan skriva till min dotters; ellinorhedbrandh@hotmail.com.

/ Tutte

lördag, 28 mars, 2009  
Blogger Unknown said...

Roger, är du kvar här? Vi är tre systrar från Spånga som bandade "Vi drar på disco" från närradion för 30 år sedan och har jagat skivan de senaste 20 åren. Nu fyller lillan 40 år och vi skulle bli överlyckliga om vi kunde köra den på hennes fest. Kan du dela med dig en mp3:a?

onsdag, 07 september, 2011  

Skicka en kommentar

<< Home